30.4.2007

Onko elämää ilman Lordia?

Yksi The Jasmin Mäntylöistä joutui onnettomasti valvomaan to-pe yötä töitä tehden. Alkuyö meni vielä rattoisasti Woody Allenia solvaten, mutta Radio Suomen yöradion kuunteleminen veti naisen murheen mutkiin.

Yöradion teemana oli ”henkilökohtainen suhteesi euroviisuihin”. Aivan hetkessä kaikki katkerat tuntemukset nousivat sielun syvyyksistä ajankohtaisten ajatusten pintaan. Tämän Jasminin elämääravisteleva kohtalo on ollut missata Lordin euroviisuesiintymiset.

Kuuluisan finaalin pistelaskun aikaan hän oli aivan toisaalla, ulkomailla, viattoman tietämättömänä Suomen kansan kollektiivis-mentaalisen mielentilan saamasta dramaattisesta käänteestä. Kohtalon ironiaa on, että tämä oli ainoa kerta Jasminin elämässä kun euroviisulähetys jäi näkemättä. Jasminin ollessa vielä sideharsokapaloissa, vanhemmat kiikuttivat hänet pinnasängystä television ääreen seuraamaan pistelaskua. Äidimaidossa on jo nautittu kansallisen häviämisen toistuva kaava.

Nyt Jasmin huomaa olevansa ulkopuolisena euroviisuhuumassa. Kokemus on verrattavissa Jääkiekon MM-voiton, Tarja Halosen presidentiksi valitsemisen tai Paavo Väyrysen poliittisen comebackin tapahtumahetken menettämiseen. Mahdottomaksi oletettu on toteutunut ja sen aiheuttama riemu ja ylpeys on pakahduttava. Tästä yhteisöllisyydestä Jasmin jäi ulkopuolelle.

Vain vaivoin tämä Jasmin yrittää torjua ulkopuolisuutta muuttamalla takaisin Lordin kotikaupunkiin, syömällä Lordi-ravintolassa ja nauttimalla Lordi-colaan sekoitettua punaviiniä. Turhaan.

Tämä Jasmin tuntee olevansa vieras omassa maassaan. Hyyryläinen omassa kodissaan. Profeetta vieraalla maalla. Mätä oksa terveessä puussa. Siemen siementtömässä viinirypäleessä, etc.
Loppuun vielä lainaus säälittävän suomalaisen itsesäälissärypemismusiikkikulttuurin (Zen Cafe) helmestä kuvastamaan Jasminin henkistä tilaa:

Auto parkissa

Minä olen syksy hiljainen
minä olen aamu talvinen
minä olen ollut rautatie
ja kiskot sen

Minä olen puita metsässä
minä olen kanto tiedätsä
minä olen ollut valtatie
ja asfaltti

Minä olen pöytä nurkassa
en liiku vaikka mul on jalkoja
minä olen ollut lentoreitti
pohjoiseen

Minä olen auto parkissa
olen täynnä sakkolappuja
minä olen paskaa lintujen
konepellin päällä tiedän sen

Minä olen huone vintillä
olen talo ilman hissiä
minä olen ollut
väylä Tukholmaan ja pois

Minä olen ilmaa purkissa
minä olen karhu talvella
olen ollut taivaankansi
tähtiloistossa


Ei kommentteja: